Bericht

Verslag 02025Energieontbijt #96

Geplaatst op 13 februari 2018, 12:44 uur

02025 Energieontbijt, donderdag 8 februari 2018


De mensen stroomden binnen op het 96e Energieontbijt in OldSchool Amsterdam. Joris was nog aan het herstellen van zijn jetlag, maar dat weerhield hem niet om iedereen te voorzien van vers gezette cappuccino’s en espresso’s. De croissantjes en gebakken eitjes waren wederom aanwezig. Het enige wat nog ontbrak was een grote (doorzichtige) deksel voor de koekenpan zodat de eitjes met nog minder energie gebakken konden worden. Als iemand nog eentje heeft liggen?


Nadat het ontbijt door Thijs was geopend, startte Pauline haar verhaal over het doel, de doelgroep en de twaalf instrumenten die daarvoor ingezet worden. Het is een mix van algemene bijeenkomsten en verdiepingssessies. Die door activiteiten op wisselende locaties en campagnes en events worden afgewisseld. De communicatie instrumenten zoals sociale media, de website en zichtbaarheid in de media ondersteunen daarbij. Zie haar PowerPoint presentatie.


Frank Boon, van Zuiderlicht brandt los over het energieontbijt. Goed nieuws! De Gemeente Amsterdam blijft ook het komend half jaar de sponsor van de Energieontbijten. Daarnaast heeft windpark Zeewolde SDE ontvangen voor 90 molens. Binnenkort meer hierover… Jasper Kol, van AV-Energie, voegt daar nog aan toe dat we ook kunnen vieren dat Minister Wiebes achter de bedrijven aan gaat in Groningen in verband met het schadeprotocol.


Na Frank zijn presentatie begint het voorstelrondje waar iedereen zichzelf even voorstelt, wat hij of zij komt halen en brengen en of er nog aanvullingen zijn op de bestaande instrumenten van 02025. De belangrijkste geluiden uit het publiek gingen over verbinding, verhalen vertellen en contact maken met de mensen om je heen. Er moet gekeken worden naar woorden, acties en mensen met een grote verbeeldingskracht die echt binnenkomen. De verhalen kunnen opgehaald worden bij bewoners en buurten. Hierbij kunnen BN’ers en influencers gebruikt worden. De activiteiten die als doel hebben om te verbinden hoeven niet per se met de energietransitie te maken hebben.


Dan is Erik de Groot aan de beurt, van de Energy Party’s uit Den Haag. Het doel van de Party’s (geïnspireerd door de Tupperware Party’s) is landelijke bewustwording door middel van een lokale aanpak. Hierbij gaat het om inspireren, informeren en activeren. Op een avond die gemiddeld zo’n 2 uur duurt, gaat een groep van gemiddeld zeven mensen onder leiding van een facilitator aan de slag.  Op die avond begint de groep met het invullen van de “partychart” om te zien hoe iedereen het momenteel doet. Vervolgens zijn er verschillende kaarten met daarop informatie die verdeeld kunnen worden onder de mensen bij wie dit van toepassing is. Uiteindelijk worden er afspraken gemaakt en maatregelen genomen. Dan komt er geld vanuit de gemeente.

Tot nu toe zijn er 194 party’s gehouden samen met 800 huishoudens. Op dit moment zijn de instrumenten die ze gebruiken om bij huishoudens binnen te komen promotieacties, vrienden uit de buurt, bijeenkomsten, iemand die spontaan belt (door een gelezen persbericht) of weer via andere Energy Party’s. Hier de presentatie van Erik.


Yang Soo Kloosterhof van Mijn Energievoordeel uit Groningen, sluit de ochtend af met een urgent en inspirerend verhaal. De focus van zijn verhaal ligt op het sociale aspect van de energietransitie en de activatie daarbinnen. Voor een hele grote groep mensen is de energietransitie niet toegankelijk. Die groep mensen hebben geen ruimte en tijd om bezig te zijn met een probleem op zo een lange termijn. Bij het toegankelijk maken gaat het om het sociale domein te verbinden. Daarvoor heb je lef nodig en moet je buiten het kader stappen. Het is iets wat we met elkaar moeten doen. Dat doe je door klein te beginnen. Energiebesparing kan gebruikt worden om bij te dragen. Hierdoor ontstaat er meer leefgeld. Mensen kunnen gecoacht worden en training krijgen over hun energiegebruik. De grootste uitdaging is om bij mensen binnen te komen. Daarvoor moet je een aansluiting vinden. Hier is een grote sociale vaardigheid voor nodig. Veel mensen hebben namelijk een hele andere motivatie dan duurzaamheid. Hier de presentatie van Yang Soo.


Het was een dynamisch ontbijt met veel energieke verhalen. Er is energie gebracht, maar ook gehaald. Daarom sluit ik graag af met de samenvattende quote van de jongste koploper van afgelopen donderdag: “Mama even opladen.”

 

Verslag: Michiel Suring

Deel dit: