Bericht

Kaden en murenherstel? Wie herstelt het klimaat?

Geplaatst op 31 augustus 2020, 14:15 uur

 
De Amsterdamse kademuren storten in. De jarenlange verbouwingen van de grachtenpanden hebben de grachten belast met zware vrachtwagens en talloze auto's die er dagelijks overrijden of stilstaan en pakketjes of andere zaken bezorgen en, vast, is er ook te weinig onderhoud gepleegd.

Dus worden er ettelijke honderden miljoenen euro's gezocht om die muren te herstellen. Voel je hoe het appèl op fysieke veiligheid, onderin de Maslow piramide, de keuzes bepaalt? En dat is penny wise maar pound foolish. Want zonder creatviteit verdwijnen de klimaatdoelen dan al snel op de achtergrond en wordt geld voor de verduurzaming ingezet in herstel van de kades en muren; één op één afgeruild, zero sum.

Zoek de win-win.

Een once in a lifetime kans doet zich echter voor. Laten we de stad herontwerpen door de wegen minder te belasten. Denk vanuit het gebruik van water en verwijder de auto compleet uit het ontwerp. Een zonder-auto-herontwerp. De kades kunnen lichter en dus goedkoper worden, andere kades en muren hoeven helemaal niet meer hersteld als ze niet meer door zware autobelasting worden gekweld.

Zonder auto kunnen de kades meer ruimte bieden aan de bewoners en bezoekers maar ook aan regenwater opvang, ondergrondse afval containers, ondergrondse trafo-gebouwen en energieopslag, allemaal items die in de binnenstad vechten om ruimte.

En het vervoer wordt duurzaam vanuit het water geregeld, daar is de stad oorspronkelijk ook op ontworpen dus we doen het eigenlijk ook in lijn met ons verleden. De stad wordt er echter van.

Zo kan een hersteloperatie de duurzaamheid en klimaatdoelen helpen, in plaats dat een greep in de kas moet worden gedaan waar ook de klimaat maatregelen uit gefinancierd worden.

Deel dit: