Bericht

Bidirectioneel laden is kansrijk en technisch mogelijk

Geplaatst op 26 november 2024, 16:11 uur
Illustration
profile picture
Ronald Israels

Auto’s die stroom kunnen leveren hebben vaak veel grotere batterijen dan de batterijen die in huizen kunnen worden geïnstalleerd. Deze autobatterijen lenen zich dus in principe uitstekend om op piekmomenten stroom terug te geven aan het net en te laden als er juist overcapaciteit is. Echter er zijn nu nog maar weinig auto’s die zo zijn gemaakt dat ze stroom kunnen terug leveren. Bovendien is er in Amsterdam nog geen openbare laadpaal, die deze auto’s in staat stelt hun vermogen kwijt te kunnen (terwijl deze laadpalen al wel op de markt zijn). Het is duidelijk dat vraag en aanbod in deze nog niet in balans zijn. Waar staat straks de eerste openbare bidirectionele laadpaal en welke auto koppelt hieraan?

Meer over dit onderwerp kan je hier lezen:

https://www.vattenfall.nl/laadpaal/bidirectionele-laadpaal

https://www.zonnepaneelprijzen.nl/bidirectionele-laadpaal/kopen/

1 reactie

Michael Turel

wo 27 november 2024 09:31
Telepathie Ronald, nou ja je had het hier eerder over, bi directioneel laden (afkorting V2G). Dat we graag bij pilots in Amsterdam zuid willen betrekken, en nu breeduit in het nieuws omdat Utrecht met maar liefst 500 ev auto's zo het net wil balanceren ism My Wheels! Met zo'n schaal is dat allicht oo... lees meer