Linkedin post uit 2023.. Batterijen Beter Benutten

https://www.linkedin.com/pulse/batterijen-beter-benutten-hans-schneider/
Het bericht is van 6 oktober 2023, dus ik weet niet precies hoe actueel het nog is. Vandaar een samenvatting hier.
Wat is een batterij? Een batterij is een apparaat om energie op te slaan. De winning en productie van de grondstoffen voor een batterij zijn vervuilend. Goede redenen dus om terughoudend te zijn met de inzet van batterijen in ons energiesysteem.
Waarom batterijen? Tien* verdienmechanismen .
Snoerloosheid: een batterij voegt gebruiksgemak toe aan een schroevendraaier, auto of fiets. Gebruiksgemak.
Zekerheid: batterijen vervullen een rol in noodstroomvoorzieningen van bijvoorbeeld datacenters, zendmasten, hart-longmachine. De waarde van een batterij is hier enorm.
Aansluitkosten besparen: bedrijven en huishoudens kunnen batterijen inzetten om een dure verzwaring van hun elektriciteitsaansluiting te voorkomen.
Transportkosten besparen: grootverbruikers van elektriciteit kunnen een batterij gebruiken om hun gecontracteerde transportvermogen (GTV) en/of hun maandelijkse maximale piekafname (kWmax) te verlagen, waardoor de transportkosten bij de netbeheerder omlaag kunnen of niet omhoog hoeven.
Vermijden van inkoop van elektriciteit: huishoudens en bedrijven met eigen stroomproductie, zoals van zon, wind of generator, kunnen een batterij inzetten om al hun eigen stroomproductie efficiënt en nuttig te gebruiken en zo kostbare stroominkoop te voorkomen.
Stroomhandel: het slim in- en verkopen van elektriciteit: Iedereen met een batterij kan stroom inkopen in de uren dat deze goedkoop, gratis of negatief geprijsd is, en weer verkopen als de waarde op de stroommarkt heel hoog is.
Balancering en noodvermogen: grootverbruikers kunnen hun batterij inzetten om geld te verdienen op de balanceringsmarkten en ze kunnen ‘m tegen een vergoeding ter beschikking stellen aan TenneT als noodvermogen.
Congestiemanagement: in gebieden met netcongestie kunnen grootverbruikers tegen een vergoeding flexibiliteit leveren aan hun netbeheerder.
Soms… emissiereductie: een batterij kan bijdragen aan CO₂-emissiereductie, zoals in een auto of schip, waar met behulp van een batterij de verbranding van benzine, diesel of stookolie wordt voorkomen en elektriciteit als relatief CO₂-arme energiedrager kan fungeren. In onze elektriciteitsvoorziening draagt een batterij niet bij aan emissiereductie, omdat de emissies daar gereguleerd worden door ETS (het Europese emissiehandelssystem). Alleen minder emissierechten leiden daar tot minder emissies; meer batterijen niet.
Bedrijvigheid-reddend paardenmiddel: de inzet van batterijen kan een noodgreep zijn voor bedrijven die vanwege netcongestie tijdelijk niet meer transportcapaciteit kunnen krijgen, maar wél meer elektrisch vermogen nodig hebben én die geen alternatieven hebben. Bijvoorbeeld als de mogelijkheden om energie te besparen of om de vermogensvraag te verkleinen of te spreiden zijn uitgeput en als een gasmotor of (bio)dieselgenerator uitgesloten is. Voor hen kan een batterij soms een sluiting of faillisement voorkomen. Een hele dure maar soms onvermijdelijke oplossing.
BBB: batterijen beter benutten. Omdat batterijen duur en milieubelastend zijn, zullen we in Nederland en in Europa zo min mogelijk batterijen moeten inzetten. En áls we ze inzetten met zo min mogelijk kosten en zo veel mogelijk baten. Dat kan bijvoorbeeld door niet voor elk van de hierboven genoemde functies een aparte batterij aan te schaffen en te installeren, maar door één batterij voor zoveel mogelijk functies tegelijkertijd te gebruiken. Het voordeel daarvan is dat je niet alleen functies stapelt, maar ook waarden en verdienmechanismen. Win-win-win.
Dat stapelen vergt wel wat creativiteit, innovatievermogen en inspanningen. En dan helpt het natuurlijk niet wanneer we de inzet van batterijen voor sommige van deze functies gaan subsidiëren of vrijstellen van belastingen of tarieven.
BBB betekent dus ook: géén batterijen inzetten als er andere goedkopere en minder milieubelastende alternatieven voorhanden zijn. Energie opslaan kan bijvoorbeeld ook in een stuwmeer, in warm water, in luchtdruk, in een vliegwiel, in faseverandering, in synthetische brandstoffen, etc.
En BBB betekent natuurlijk ook: géén stand-alone batterijen ergens eenzaam en alleen in een weiland plaatsen, monomaan achter een eigen aansluiting. Da’s duur en inefficiënt. Batterijen zouden bedreven moeten worden in installaties waar ze zoveel mogelijk van de bovenstaand functies kunnen vervullen. Ik dacht aan minimaal zeven vinkjes...
===
Hans Schneider is niet voor het subsidieren van batterijen!