Jeroen den Uyl

do 3 september 2020 08:11
Ik praat graag mee.
A. Energietransitie, mits goed uitgevoerd, creƫert veel baten die meestal niet of voor een te beperkt deel worden meegerekend. Bijvoorbeeld als iemand een uitkering heeft en opgeleid wordt tot installateur dan zijn de besparingen niet aleen de uitkering zelf (ongeveer 15k per jaar en uitgaande dat iemand minimaal 2 jaar in de bijstand zit zo niet langer dus 30k.aar moet ook de overhead en alle toelagen worden meegerekend,: overhead is in Amsterdam meer dan 20% op 15k per jaar: 3k x 2 = 6k. De toelagen zijn reintegratiegelden ook 3 k op 2 jaarbasis.
Dan zien we de opleiding. Dat bespaart werkgevers deze kosten en wervingskosten. In een periode van tekort aan technisch geschoold personeel. Dat is een terugkerende besparing. Hiervoor zouden we 2 maanden bruto loon kunnen rekenen is ongeveer 5k.
B. Gezondheid. Iemand die werkt is gezonder. Vergt minder zorgkosten. Is een structureel effect. 500euro per jaar. 5k
C. Iemand die werkt betaalt belasting en besteed meer. 80 % van inkomen x 21 btw. 4k btw. En 10k loonheffing.

En zo kan ik nog door gaan. Zie het artikel dat Huibert Spoorenberg en ik hierover schreven. Daar noemen we de domeinen waar maarschappelijke waarde wordt gerealiseerd die in euro's is om te rekenen.
Natuurlijk is het een probleem om die winsten ook te innen als financiering van de energietransitie. Maar je moet niet zeggen dat de energietransitie niet te betalen is en dat er een tekort is. Je hebt gewoon geen zin om het gesprek te openen met de partijen die deze extra inkomsten ontvangen en het zo te organiseren dat je die middelen ophaalt.
In dit licht wil wil ik graag meerekenen en meedenken hoe we de betalende alliantie kunnen vormen die de energietransitie financieren.